Wednesday, January 18, 2006

زنان و جایگاه آنان

صفیه شجاعی

مبارزات زنان و جایگاه آنان

در کشورهای توسعه یافنه بخش عظیمی از زنان د ر صف محرومترین مزد بگیران پرتاب شده و اکثریت عظیمی از أنان از کار و تحمیل کار خانگی بد ون مزد در رنجند، ازاین رو جنبش آزادی وبرابری زنان به پتانسیلی قوی علیه آپارتاید جنسی تبد یل شده است.

کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنئ نیست وزنان میهن ما همواره با ارزش های مستبد ونیز فرهنگ مرد سالاری وتبعیض جنسی در مصاف بوده اند .

با سلطه جمهوری اسلامی، ستم بر زنان ابعاد گسترده ای یافته و مبارزه با زنان به عنوان یکی از ارکان مهم ایدئولوژیک رژیم برای تثبیت حکومت د ینی به کار گرفته شده ، ولی زنان ما سکوت نکرده واز همان فردای انقلاب و در طول عمر رژیم اسلامی به مبارزه خود ادامه داده اند واین امر تا برچیده شدن حکومت دینی زن ستیز ادامه خواهد یافت.

مبارزه برای دمکراسی و عدالت اجتماعی در ایران جدا از مبارزه برای رهائی زن نیست.

دمکراسی و عدالت اجتماعی به خودی خود رهائی زن را تحقق نمی بخشد ، د مکراسی و عدالت اجتماعی فقط زمانی میسر خواهد شد که زنان نه تنها از حقوق برابر در قانون بلکه بطو ر مساوی با مردان در قد رت سیاسی سهیم باشند.

بدون شک آنتی تز بنیاد گرایان و مرتجعان زن ستیز ، همانازنان آزاده ای هستند که دست در دست هم بر ضد ظلم و ستم و نابرابری حاکم بر جامعه قیام می کنند و در پرتو مقاومت روز افسون خود ، رهائی زن را که مبشر رهائی همه انسانها است رقم می زنند.

این طلیعه بزرگترین تحول جامعه در تاریخ بشری است.

1 comment:

zohrehshojaei62@yahoo.de زهره شجاعی said...

ba tashakor as zahamate shoma dar ghebale ehsase masoliyat baraye mihane azizeman
khosro