Thursday, March 06, 2008

راهپیمایی همبستگی با کارگران ایرانی در ۴۱ کشور جهان




راهپیمایی همبستگی با کارگران ایرانی در ۴۱ کشور جهان



بهروز کارونی




با نخستين ساعات روزپنجشنبه، ۱۶ اسفند، کارگران ۴۱ کشور در پنج قاره جهان، تظاهرات و مراسم روز همبستگی با کارگران ايرانی را برگزار کردند.
اتحاديه های کارگری در اين ۴۱ کشور که صدها هزار عضو دارند، در پی فراخوان فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، خواستار آزادی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، و محمود صالحی، فعال کارگر در استان کردستان، شدند. اين دو فعال کارگر در سال جاری بازداشت و به اتهاماتی همانند اقدام عليه امنيت ملی زندانی شده اند.
مراسم روز همبستگی جهانی با کارگران ايران در حالی انجام گرفت که برخی از اتحاديه های کارگری از روز چهارشنبه، پنجم مارس ۱۵ اسفند، به استقبال آن رفته بودند. برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پايتخت اوکراين از جمله اين اقدامات در روز چهارشنبه بود.
در روز پنجشنبه، ششم مارس ۱۶ اسفند، نخستين مراسم، تظاهرات در ولينگتون، پايتخت نيوزيلند، بود و پس از آن، تظاهرات و مراسم همبستگی با کارگران ايرانی در شهرهايی در استراليا، فيليپين، تايوان، تايلند، ژاپن، هندوستان، پاکستان، اندونزی، هنگ کنگ، عراق، لبنان، کرانه باختری رود اردن، الجزاير، تونس، اتيوپی، مراکش، آلمان، سوئد، بريتانيا و کانادا برگزار شد.
خانم سوانگ تونگ ووراچت، از فعالان کارگری درتايلند، در مورد مراسم روز همبستگی جهانی با کارگران ايران به راديو فردا گفت:«ما نمايندگان اتحاديه های کارگری تايلند، برای انجام تظاهرات به مقابل سفارت ايران در بانکوک رفتيم تا خواستار ازادی منصور اسانلو و محمود صالحی شويم. پس از تظاهرات نيز نامه ای کتبی در اين مورد تسليم نماينده سفارت کرديم.»
وی افزود:«ما اعلاميه های ی را با مضمون درخواست برای آزادی اين دو فعال کارگری از زندان های ايران درايستگاه های وسايل حمل و نقل عمومی در ميان مردم توزيع کرديم.»
اما آيا اينگونه تظاهرات و اقدامات اعتراضی می تواند بر دولت جمهوری اسلامی تاثيرگذار باشد و موجب ازادی فعالان کارگر زندانی شود؟
شيوا بوپال ليشرا، از فعالان سنديکايی در هندوستان، به راديو فردا گفت:«مقام های ايرانی بايد به واکنش کارگران بخش حمل و نقل در جهان توجه داشته باشند و منصور اسانلو وساير فعالان کارگر زندانی را آزاد کنند.»
او تاکيد کرد که فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و همچنين اتحاديه های کارگری هندوستان در کنار برادران زندانی خود در ايران ايستاده اند.»
خواسته ديگر اعضای اتحاديه های کارگری ۴۱ کشور، آزادی تشکيل اتحاديه های مستقل کارگری در ايران بوده است.
در مراسم روز ششم مارس، اعضای اين اتحاديه ها تی شرت هايی با بر تن کردن عکس منصور اسانلو و يا الصاق نشان با تصوير او بر روی لباس خود و پخش اعلاميه، کوشيدند افکار عمومی کشورها يخود را از رفتار دولت جمهوری اسلامی با فعالان کارگری مطلع کنند.
همچنين در ارتباط با روز همبستگی جهانی با کارگران ايران، کارکنان فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در چند مسير قطار بين کشورهای اروپايی برای مسافران اين خطوط صحبت کردند.
در همین زمینه، ‏بازرسان اين سازمان کارگری با حضور در کشتی های ايرانی که در بنادر کشورهای استراليا، بلژيک، استونی، ‏فرانسه، انگليس، هند، کره و تايوان پهلو گرفته اند، با کارکنان ايرانی اين کشتی ها به گفت و گو نشستند





اساس گزارش ها، رايزنی هايی نيز با دولت کشورهای اتريش، استراليا، کانادا، آلمان، اتيوپی، فرانسه، هند، ‏اندونزی، کره، ليتوانی، نيوزيلند و پرتغال برای گفت و گو با مقام های جمهوری اسلامی ايران و درخواست ‏ازآنان برای آزادی فعالان کارگر زندانی و نيز آزادی فعاليت سنديکايی در ايران انجام گرفت.‏
بيانيه وزارت خارجه بريتانيا
در نتيجه اين رايزنی ها، کيم هاولز، مدير کل وزارت امور خارجه بريتانيا، خواستار آزادی منصور اسانلو و ساير فعالان کارگر از زندان در ايران شد.
اين مقام وزارت امور خارجه بريتانيا با انتشار بيانيه ای اعلام کرد:«از دولت ايران می خواهيم تا فورا منصور اسانلو وو محمود صالحی را آزاد کند.»
وی با اشاره به اينکه بازداشت اين دو فعال کارگر به دليل فعاليت های مسالمت آميزشان درحمايت از حقوق کارگران ايران انجام شده است، زنداني شدن آنها را نقض آشکار حقوق کارگران برای داشتن آزادی بيان و تشکل يابی دانست.
همچنين استفن اسميت، وزير امور خارجه استراليا، به بازداشت آقای اسانلو اعتراض کرد و بر اجرای قوانين بين المللی و مورد نظر سازمان بين المللی کار، آی ال او، تاکيد ورزيد.
«پيام همبستگی با کارگران ايران»
اتحاديه های کارگری در اين ۴۱ کشور که صدها هزار عضو دارند، در پی فراخوان فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، خواستار آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی، فعال کارگر در استان کردستان، شدند
فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه مشترکی همبستگی خود را با کارگران ايران اعلام کردند.
اين بيانيه به مناسبت روز ششم مارس، روز همبستگی جهانی با کارگران ايران منتشر شد.
اين سه سازمان بين المللی کارگری و حقوق بشری در بيانيه مشترک خود تحت عنوان «پيام همبستگی با کارگران ايران» نوشته اند:« امروز، در سراسر جهان، هزاران کارگر و شهروند، با صدای رسا خواستار آزادی سريع و بی قيد شرط منصور اسانلو و محمود صالحی و همچنين به رسميت شناخته شدن حقوق کارگران هستند.»
منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در تير ماه، و محمود صالحی، از اعضای هيات موسس سنديکاهای کارگری در ايران، در فروردين ماه سال جاری بازداشت و به اتهاماتی از قبيل اقدام عليه امنيت ملی به زندان محکوم شده اند.
اين دو فعال کارگر زندانی در وضعيت جسمانی بدی به سر می برند و تلاش خانواده ها و وکلای مدافع آنها برای آزادی شان جهت مداوا تاکنون بی نتيجه بوده است.
در بيانيه فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و سازمان عفو بين الملل با اشاره به برنامه های متعدد اتحاديه های کارگری در ۴۱ کشور از پنج قاره از احکام زندان فعالان کارگر ابراز تاسف شده و آمده است که «اين فعالان کارگری تهديدی عليه امنيت ملی به شمار نمی روند.»
اين سازمان های کارگری و حقوق بشری اعلام کرده اند که تظاهرات و اعتراضات ششم مارس، پايان کار نخواهد بود و مبارزه برای آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی و به رسميت شناخته شدن حقوق کارگران برای تشکيل اتحاديه های مستقل کارگری ادامه خواهد يافت.
مقام های جمهوری اسلامی ايران تاکنون از اجرای مقاوله نامه های بين المللی که از جمله، آزادی تشکل يابی و ‏فعاليت مستقل سنديکايی را برای کارگران به رسميت می شناسد، ‌خودداری کرده اند.
سازمان عفو بين الملل نيز با انتشار اطلاعيه جداگانه ای در خصوص منصور اسانلو و محمود صالحی نوشت: « اين دو فعال کارگر به دليل فعاليت هايشان برای تشکيل اتحاديه های مستقل کارگری از سوی کارگران زندانی شده اند.»
اين سازمان حقوق بشری در اطلاعيه خود گفت که همراه با فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری نگران رفتار خشونت بار عليه فعالان کارگری در ايران هستند و در عين حال از بدرفتاری و يا بازداشت همکاران آقايان اسانلو و صالحی انتقاد کرد.
بر اساس اين بيانيه، آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی به تشکيل اتحاديه های مستقل کارگری کمک خواهد کرد. سازمان عفو بين الملل همچنين ابراز اميدواری کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در ايران بتواند به تجديدنظر در قانون کار و ارتقاء آن در سطح معيارهای مورد نظر سازمان بين المللی کار، آی ال او، منجر شود.

No comments: