Saturday, May 03, 2008

روز جهانی آزادی مطبوعات: آزادی بیان در خطر است



روز جهانی آزادی مطبوعات: آزادی بیان در خطر است
راديو فردا

در حالی روز جهانی آزادی مطبوعات در سوم ماه مه برگزار می شود که يک سازمان بين المللی دفاع از خبرنگاران می گويد که در چهار ماه گذشته دست کم ۲۸ خبرنگار در حين انجام وظيفه، در ۱۷ کشور جهان کشته شده اند.
سازمان ملل متحد روز جمعه يک روز پيش از روز جهانی آزادی مطبوعات اعمال فشار بر خبرنگاران را به شدت محکوم کرد.
ماری هيوز از سخنگويان سازمان ملل گفت که مطبوعات آزاد و مستقل از بنيادهای آزادی است.
وی همچنين کشته و زخمی شدن خبرنگاران در حين انجام وظيفه را محکوم کرد و افزود: «چنين اعمالی فقط نقض حقوق بنيادی افراد نيست بلکه موجب عدم چرخش اطلاعات می شود.»
وی افزود: « بسياری از اين عمليات جنايتکارانه عليه خبرنگاران و ديگر دست اندرکاران مطبوعات آن طور که بايد مجازات نمی شوند.»
«پی ای سی» ، «کمپين بين المللی دفاع از خبرنگاران»، سازمان غير دولتی که مقر آن در ژنو است و از خبرنگاران در مناطق جنگ زده و پر خشونت دفاع می کند، در مورد وضعيت خبرنگاران در سال جاری اعلام کرد: «وضعيت در جهان همچنان بحرانی است و از آغاز سال ۲۰۰۸ تاکنون دست کم ۲۸ خبرنگار در ۱۷ کشور جهان در حين انجام وظيفه جان خود را از دست داده اند.»
به گزارش اين نهاد، مکزيک خطرناک ترين کشور جهان برای روزنامه نگاران گزارش شده است و در چهار ماه گذشته شش خبرنگار در اين کشور کشته شده اند.
عراق دومين کشور خطرناک برای روزنامه نگاران است و چهار روزنامه نگار در همين مدت در اين کشور جنگ زده جان باخته اند. پاکستان و روسيه در مقام های سوم و چهارم جای گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز، روز جمعه گفت: «رسانه آزاد و مستقل يکی از بنيادهای صلح و دمکراسی است و بايد در تامين امنيت آن بکوشيم.»
سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۳ روز سوم مه را روز جهانی مطبوعات اعلام کرده است. اين روز فرصتی برای تقدير از خبرنگارانی است که در حين انجام وظيفه کشته و يا زخمی شده و يا بخاطر فعاليت های مطبوعاتيشان در زندان بسر می برند.
در اين روز وضعيت آزادی مطبوعات در جهان نيز مورد بررسی قرار می گيرد.
انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران نيز ضمن دعوت به بزرگداشت اين روز اعلام کرد: « روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی فرا می رسد که خزان مطبوعات در کشور ما همچنان ادامه دارد و روز به روز بر محدوديت های پيش روی روزنامه نگاران در جهت انجام وظايف حرفه ای و اخلاقی شان افزوده می شود

No comments: