Wednesday, February 10, 2010

رکورد شرم آور : بیش از ٦٥ روزنامه‌نگار زندانی در ایران امری بی‌سابقه در جهان


رکورد شرم آور : بیش از ٦٥ روزنامه‌نگار زندانی در ایران امری بی‌سابقه در جهان

سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹ فوريه ۲۰۱۰
در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران مسوولان جمهوری اسلامی با دستگیری‌ گسترده فعالان و روزنامه‌نگاران همه‌ی توان خود را به‌کار گرفته‌اند، تا مانع از تظاهرات اعتراضی علیه رژیم شوند.
ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام کرد " در پی دستگیری‌های گسترده چند روز گذشته آمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی از مرز ٦٥ نفر گذشته است. این تعداد روزنامه نگار زندانی در یک کشور در ٢٥ سال گذشته و از تاریخ تاسیس گزارشگران بدون مرز بی‌سابقه است. این دستگیری‌ها فقط منحصر به تهران نیست، در بسیاری از شهرستان‌های ایران روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی احضار و زندانی شده‌اند. "
گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه‌ای به خانم ناوانتم پيلای کميسر حقوق بشر سازمان ملل مراتب نگرانی عمیق خود را از وضعیت نقض حقوق بشر و آزادی بیان و مطبوعات در ایران، اعلام و از ایشان خواستند به مقامات مسئول جمهور اسلامی در باره عدم رعایت تعهدات بین المللی هشدار دهند.
همچنین گزارشگران بدون مرز از با ارسال نامه ای دیگر به مسوولان ٢٧ کشور اروپایی، امریکا، کانادا و برخی از کشورهای جهان که حقوق بشر را محترم می‌شمارند، با اعلام نگرانی از اعدام های قریب‌ الوقوع از آنها خواسته است که "هم‌صدا مضحکه عدالت و دادگاه‌های فرمایشی را محکوم کنند." به جمهوری اسلامی هشدار دهند که " در برابر اعدام‌ مخالفان و معترضان این کشورها واکنش جدی نشان خواهند داد و به نام دفاع از حقوق بشر سفرای خود را از این کشور فرا خواهند خواند. "
گزارشگران بدون مرز از بازداشت تعداد دیگری از روزنامه نگاران در روزهای ١٨ و ١٩ بهمن مطلع شده است :
- اکبر منتحی روزنامه نگار بسیاری از روزنامه‌های توقیف شده از جمله اعتماد ملی
- احمد جلالی فراهانی خبرنگار مهرنیوز که یک روز پس از اخراج بازداشت شده است
- سمیه مومنی روزنامه نگار نشریه نسیم بیداری
- مهسا جزینی خبرنگار روزنامه ایران در اصفهان
- زینب کاظم خواه خبرنگار هنری ایسنا
- امیر صادقی عکاس روزنامه فرهنگ آشتی
- حسن ظهوری خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی
- احسان مهرابی خبرنگار روزنامه فرهیختگان
- وحید پوراستاد روزنامه‌نگار پر سابقه و روزنامه فرهیختگان
-

گزارشگران بدون مرز یادآور می شود در پی دستگیری های روزهای گذشته از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار و وب‌نگار ایرانی بی اطلاع است و امکان بازداشت آنها را امری محتمل می‌داند.
در تاریخ ١٤ بهمن گزارشگران بدون مرز از بازداشت علی محمد اسلام پور مطلع شد. سردبیر نشریه ندای وقت پس از احضار به شعبه نهم دادگاه انقلاب کرمانشاه با اتهام " نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان" زندانی شد. این روزنامه نگار هچنین مدیریت وبلاگ قصرنیوز را نیز برعهده دارد.
وزرات اطلاعات در تاریخ ١٧ بهمن ماه با انتشار اطلاعیه ای مسولیت بازداشت ٧ شهروند ایرانی را برعهده گرفت. در این اطلاعیه بدون نام بردن از بازداشت شدگان، دستگير شدگان به همکاری با رادیو فردا و " آموزش‌هايی در زمينه شيوه‌های مختلف براندازی نرم و اخلال در نظم و امنيت عمومی، شايعه‌سازی و ساير اقدامات خرابکارانه» متهم شده‌اند. ارمان مستوفی یکی از مدیران رادیو فردا در این باره با تکذیب کامل اطلاعیه وزارت اطلاعات اعلام کرده است که این رادیو در ایران خبرنگار ندارد ."
از تاریخ ١٠ بهمن شبکه اینترنت در ایران به شکل جدی دجار اخلال و در برخی مناطق کاملا قطع شده است. بسیاری از شرکت های خدمات دهنده تلفن همراه امکان ارسال پیامک را قطع کرده اند.
از سوی دیگر جمعی از روزنامه‌نگاران تبعیدی با ارسال نامه‌ای به همکاران خود در رسانه‌های بین المللی از آنها خواسته‌اند که به هنگام سفر به ایران به مناسبت مراسم ٢٢ بهمن در " در دام نقشه قاتلان آزادی " نیفتند. این روزنامه‌نگاران " دعوت از خبرنگاران خارجی برای پوشش دادن مراسم سالگرد انقلاب در روز ٢٢ بهمن را بخش دیگری از نقشه فریبکارانه دولت غیر قانونی محمود احمدی نژاد " اعلام کرده‌اند : " بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های خارجی بعنوان جاسوس دستگیر و فعالیت بخش عمده رسانه‌های جهانی را ممنوع شده است، اکنون می‌کوشد با دعوت از خبرنگاران رسانه های جهانی، می خواهد به نمایش مردمی بودن خود را پوشش جهانی بدهد. روش حکومت ایران کانالیزه کردن خبرنگاران بسوی تظاهرات دولتی و ممانعت از حضور انها در نقاط دیگر است.
شما نه تنها بعنوان نمایندگان رسانه های جهان آزاد، بلکه بجای همکاران ایرانی خود که در تبعید یا زندانند به ایران می روید. دعوت کننده شما دولتی آزادی کش، ضد مطبوعات آزاد و پایمال کننده بدیهی ترین حقوق انسانی است

No comments: