Sunday, May 13, 2007

پشتیبانی از مبارزه زنان در ایران


شماری از شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای از مبارزه زنان ایران علیه قوانین تبعیض‌آمیز و احقاق حقوق مدنی خود و نیز لغو سنگسار از قوانین کیفری ایران پشتیبانی کردند.
فعالان حقوق مدنی زنان در ایران از تابستان گذشته دو کمپین در دفاع از حقوق زنان به راه انداخته‌اند که با استقبال زیادی مواجه شده است. این دو کمپین یکی "یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان" و دیگری لغو مجازات سنگسار از قوانین کیفری ایران است.

در اطلاعیه‌ی شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی آلمانی گفته می‌شود:
« این دو کمپین از سوی فعالان حقوق زنان پیش برده می‌شود و هدف‌های آن حقوق بشر و برابری زنان و مردان است.»

در اطلاعیه شخصیت‌های آلمانی آمده است:
«بخاطر موفقیت این دو کمپین و حمایت گسترده مردم از آنها، این حرکت اکنون هدف حمله‌ی دستگاه حکومتی ایران قرار گرفته است. دهها نفر از زنان به اتهام "اخلال در امنیت ملی" بازداشت شده‌اند. با این اقدام می‌خواهند از یک سو فعالان حقوق زنان را بترسانند و از سوی دیگر این دو کمپین را غیرقانونی و کاری مجرمانه جلوه‌گر سازند.»

در ماه مارس گذشته، در یک گردهمایی در برابر دادگاه انقلاب، به خاطر همبستگی با گروهی از زنانی که در دادگاه محاکمه می شدند، بیش از ۳۰ تن از زنان بازداشت شدند. شماری از آنها را بدون هیچ دلیلی تا ۱۷ روز در بازداشت انفرادی نگه داشتند و سپس در برابر وثیقه آزاد کردند. برای تعدادی از آنها پرونده قضایی باز کرده‌اند.

شخصیت‌های آلمانی در اطلاعیه مطبوعاتی خود نوشته‌اند:
« دو تن از فعالان مشهور حقوق زنان، پروین اردلان و نوشین احمدی خراسانی هر یک به سه سال حبس محکوم شدند. در روزها و هفته‌های آینده، تعقیب قضایی در انتظار دیگر فعالان حقوق زنان نیز هست. این زنان کاری نکرده و گناهی مرتکب نشده‌اند ، جز آنکه از حقوق زنان در ایران دفاع کرده‌اند.»

در ادامه‌ی اطلاعیه امده است:
«سرنوشت محکوم‌شدگان به‌روشنی نشان می‌دهد که در ایران حقوق زنان در کانون مبارزه برای حقوق بشر، دموکراسی و برقراری دولت حقوقی قرار دارد. درست به همین خاطر این کمپین‌ها برای حکام اسلامی در ایران بسیار خطرناک شده است. ما نگران زنان محکوم به حبس و تحت پیگرد هستیم. از این رو ما ساکت نمی‌نشینیم.»

این اطلاعیه را ۳۷ تن از شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی آلمان، از جمله خانم کلودیا روت، رهبر حزب سبزهای آلمان، فولکر بک، رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان، یوتا ابلینگ، شهردار شهر فرانکفورت امضا کرده‌اند.

م.

No comments: