Thursday, September 27, 2007

گفت و گو با منصوره شجاعی

خوانش سلیقه‌ای از قوانین برازنده آنهاست كه خواهان رواج بی‌قانونی‌اند

كانون زنان ايراني: بازداشت ها و دستگيري ها اگرچه براي فعالان حقوق زن در ايران دشواراست اما خللي درمسير حركت برابري جويانه آنان به وجود نمي‌آورد. خواست تغيير قوانين نابرابر،خواستي نيست كه به اين آساني ها از آن عقب نشيني كرد. منصوره شجاعی از فعالان کمپین یک میلیون امضا اين مطلب را در حالي مي گويد كه بیش از هفته از دستگيري 25 نفر از فعالان زنان در خرم آباد مي گذرد.
پنج شنبه ساعت 6 صبح 21 شهریور ماه منصوره شجاعی، جلوه جواهری، زارا امجدیان و نفیسه آزاد از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای برگزاری کارگاه حقوق زنان وارد خرم آباد شدند و در منزل میزبان که از فعالان اجتماعی خرم آباد و علاقه مندان به کمپین یک میلیون امضا هستند، مقدمات برگزاری کارگاه را فراهم کردند.كه در نهايت اين جلسه با ورود نيروهاي امنيتي برگزار نشد و دستگيري تعدادي از فعالان را به دنبال داشت.
شجاعي معتقد است كه چنين اقداماتي نه تنها جريان برابري خواهي حقوق زنان را متوقف نمي‌كند كه يكي از ابزار هاي پيش‌برنده در جريان نيز به شمار مي‌آيد.
او در پاسخ به اينكه برخورد اخير نيروهاي امنيتي با جلسه خصوصي فعالان كمپين در خرم آباد را چگونه ارزيابي مي كنيد مي گويد:« کمپین یک میلیون امضا نخستين حركت در تاریخ جنبش زنان است که بر سه محور اصلی آغاز جنبش زنان از زمان مشروطه استوار است .اين سه محور اصلی شامل آموزش ، آگاهی و مشارکت است و می‌توان گفت كه هر سه محور در طول جریان هاي سياسي _ اجتماعي یک‌صد ساله اخیر هرچند با پستی وبلندی هاي فراواني مواجه شده اما صیقل خورده وتغییر شکل داده است. اين روزها هم خواست چنين جنبشي در کمپین یک میلیون امضا همزمان و از سوی طیف های گوناگون جامعه به پیش می‌رود. يعني ما در كمپين يك ميليون امضا ادامه همان روند جنبش زنان در مشروطه را داريم كه در بخش هايي ارتقا يافته و در قسمت هايي هم تغيير شكل داده است. در مقابل اين جريان مشكلاتي به وجود مي آيد . از جمله آن همين اتفاق اخير در خرم آباد بود و حمله نيروهاي امنيتي به نشستي كه در چارچوب خانه و حريم شخصي افراد برگزار مي شد.
فكر مي كنيد در چنين شرايطي چه بايد كرد و چگونه بايد را ه را ادامه داد؟
جریان‌هاي بازدارنده از این نوع همواره در برابر جنبش هاي اجتماعي صف آرايي كرده اند كه طبيعي است. در حقيقت ويژگي‌هاي كمپين يك ميليون امضا كه شامل انسجام و یک پارچگی دیکته نشده و شکل گرفته از لایه های مختلف زنان و مردان است موجب شده تا خيلي ها در برابر اين حركت موضعگيري كنند.
فکر می‌کنید نیروهای جوان حاضر در کمپین یا دوستانی که در شهرستان ها کار می‌کنند تا چه حد از چنین برخورد هایی تاثیر می پذیرند؟
بارها اشاره کرده ایم که کمپین تجسمی واحد از خواست زنان است و این مطالبات تحت‌الشعاع هیچ گونه گرایشات سیاسی و ایذایی قرار نمي گيرد.دوستان شهرستان ممکن است که ابتدا دچار هراس های لحظه ای شوند كه اين طبیعت حضور در صحنه و حرکت های اعتراض آمیز است . تنها راه پيش روي ما نيز همين است كه به دوستان شهرستاني و جوانان حاضر در جمع قانونی بودن اين حركت را يادآور شويم. این جریان یک جریان مدنی و خواستار تدوین قوانین عادلانه ازسوی مجلس قانون گذار است و قاعدتا نمایندگان مردم بايد پاسخگوي خواست شهروندان و تقاضايشان باشند. وکلایي كه از ابتدا این حرکت را حمایت کرده‌اند شیرین عبادی ، نسرین ستوده ، فریده غیرت ، لیلا علی کرمی ، زهره ارزنی و دیگرانی که خود ماده‌های قانونی این جریان را به خوبی می شناسند بهتر است که در این شرایط بحران به طور مرتب از طریق رسانه ها به مردم به ویژه مردم مهربان شهرستان های میزبان اطمینان دهند که این حرکت کاملا قانونی است و خوانش سلیقه ای از قوانین تنها برازنده افرادی است که خواهان رواج بی‌قانونی هستند.
برنامه هاي كميته آموزش چطور پيش مي رود؟
ببینید الان گروه آموزش کمپین با کوله باری از تجارب یکساله و دفترچه هایی که به طور مرتب از طریق بازخوردهای مردم از طیف های گوناگون مورد ارزیابی قرار می گیرد به برگزاری کارگاه مشغول است . این کارگاه ها به طور مرتب تکرار می‌شود . البته بايد بگويم كه هیچ مسئولیتی و خطری متوجه امضا کنندگان نمی‌شود و این حق مدنی افراد است که بدون واسطه از نمایندگان منتخب خود در مجلس درخواست کنند و طلب عدالت و برابری را با امضای این دفترچه‌ها عمومی کنند.اما اینکه ضمانت اجرایی براي دستيابي به حق برخورداری از این امنیت چیست، تنها از طریق مشارکت بیشتر، حضور مردمی و دخالت تمام اقشار میسر مي‌شود
.

No comments: