Saturday, January 12, 2008

مردم سرما زده می گويند:

رئيس جمهور، اين روزهايک نوک پا بيآيد آذربايجان!گزارش تبريز نيوز














دور تازه ای از سرما و برف در بخش های شمالی و غربی ايران آغاز شد. بسياری از شهروندان ضمن اظهار گلايه شديد از سهل انگاری مسئولين دولتی در امور گاز رسانی و فرآورد های سوختی، خواهان بازديد و حضور رييس جمهور، هيات دولت، مديران عالی رتبه شرکت گاز و مواد سوختی در مناطق شهری و به ويژه روستايی در شمال غرب ايران بوده و از مسئولان بازرسی و قوه قضاييه می خواهند با انجام کار کارشناسی توسط کارشناسان مستقل، مديران و مسئولينی را که با عدم پيش بينی و سو مديريت چنين مشکل ملی را ايجاد کرده اند شناسايی، محاکمه و به مردم معرفی شوند.
شهروندان همچنين از نمايندگانی که از حوزه شمال غرب به مجلس راه يافته اند، می خواهند ضمن رسيدگی سريع به مشکلات حوزه نمايندگی هر چه سريعتر رييس جمهور، وزرای مربوطه و مدير کل شرکت گاز و فرآورده های سوختی را به مجلس فرا خوانده و مقدمات سوال و استيضاح آنان را فراهم نموده و گزارش آن را نيز منتشر کنند.
آنان از رئيس جمهور می خواهند در دومين دور از تور ايرانگردی خود از استان های اردبيل، زنجان، آذربايجان شرقی وغربی بازديد کرده و با گذر از راه های مسدود شده روستايی شب هايی را در دمای زير 20 درجه سانتيگراد در کنار مردم و کودکان روستاها و شهرها گذرانده و شاهد رنج و عذاب آنان باشد.
همچنين بسياری از شهروندانی که گاز منازل و محل کار آنان قطع شده است در تلاش هستند با تنظيم دادخواستی که به دستگاه قضايی تسليم خواهد شد از مدعی العموم بخواهند تا بخشی از خسارت وارده به آنان از سوی اداره گاز پرداخت شود.
قطع گاز
قطع گاز در بخش يا اغلب نقاط مختلف شهر های شمال غرب ايران بويژه شهرهای مراغه، اهر، جلفا، هادی شهر، مغان، مشکين شهر، خلخال، مياندوآب، بيله سوار، مهاباد، اشنويه و پيرانشهر و برخی از روستا ها هم چنان ادامه دارد.
زمين لرزه
سرمای توام با زمين لرزه های خفيف در شهرهای تبريز، سيه رود، کليبر، مهربان، صوفيان، نير و بيله سوار نيز بر دامنه نگرانی و اضطراب شهروندان افزوده است.
قطع راه ها ارتباطی در مناطق شهری و روستايی در شمال غرب ايران انتقال سوخت، مواد غذايی و کمک های امدادی را مختل کرده است، بطوريکه به گفته خود مسئولان بيش از 200 کيلومتر از راه های روستايی در آذربايجان شرقی بسته شده است . همچنين راه های روستايی بيش از 100 روستا در آذربايجان شرقی مسدود شده و تنها در شهرستان مراغه با بسته شدن 60 راه روستايی در محاصره برف و کولاک قرار گرفته و راه ارتباطی 64 روستا در استان زنجان همچنان بسته است که اداره راهداری در حال بازکردن راه ها است.
آمار دقيقی در خصوص گازگرفتگی و مسموميت ناشی از گاز مونواکسيد کربن و ساير لوازم گرما زا منتشر نشده است، ولی خبرهای رسمی نشان می دهد که بيش از 10 نفر در شمال غرب ايران دچار گازگرفتگی شديد شده اند که از اين تعداد حال برخی از آن ها وخيم و يک نفر فوت کرده است .
برخی از رانندگان علنا درخواست 2 يا 3 برابر تعرفه قبلی نموده و بسياری از آنان که سهميه روزانه بنزين خود را در بازار آزاد می فروشند تمايلی به ارايه خدمات ندارند .
برخی تاکسی تلفنی ها نيز کرايه های خود را 20 تا 40 درصد افزايش داده اند.
عليرغم تعطيلی مدارس در بسياری از خيابان های شهرهای شمال غرب صف های طويل در ايستگاه های تاکسی و اتوبوس ديده می شود، به طوری که کودکان خردسال در آغوش والدين شان از شدت سرما و برف می لرزند.
آن چه در ميان بيشتر به چشم می خورد ناتوانی دولت در سازماندهی تاکسی ها پس از سهميه بندی بنزين است که در روزهای عادی نيز مسافران را در سطح شهر سرگردان و کلافه کرده است . بطوری که سخنان شهروندان در خصوص سياست های اقتصادی دولت و افزايش قيمت ها و سو مديريت ها در داخل تاکسی ها شنيدنی است.
طی روزها ی اخير قيمت انواع وسايل گرمازای نفتی (والور، بخاری نفتی) و برقی (بخاری و گرم کن های برقی) به بيش از 2 يا 3 برابر قيمت قبلی رسيده است. يک گالن 20 ليتری نفت به قيمت 6000 تومان در بازار بورس ! مناطق سردسير معامله شده است.
صف های طويل چند صد متری گاز مايع ، کپسول پيک نيکی و خانگی و نفت در برابر مراکز توزيع سوخت ايجاد شده است . به طوری که يک کپسول پيک نيک خانگی که قبلا با 500 تومان شارژ می شد در بازار بازار بورس ! سياه ، به قيمت 2500 تومان نيز به فروش می رسد .
با توجه به بسته شدن راه های ارتباطی صد ها روستا، انتقال دارو و نيز بيماران به مراکز درمانی ناممكن شده است. بسياری از روستائيان که نياز به خدمات پزشکی و دارويی دارند، با وجود قطعی گاز و بسته شدن راه روستايی خطر تشديد بيماری و حتی مرگ جان آن ها را تهديد می کند.
لوله های آب آشاميدنی بسياری از روستاها و برخی از شهرنشينان بر اثر شدت سرما قطع شده است. بسياری از افرادی که با چنين مشکلی مواجه هستند در سرمای طاقت فرسا با دستانی يخ زده، با گالن ها و ظروفی اقدام به انتقال آب به منازل خود می کنند.
با تعطيلی نانوايی هايی که با گاز کار می کردند صف هايی در برابر فروشندگان نان به وجود آمده و گاه قيمت يک عدد نان لواش که از شهرها و استان های همجوار تهيه شده به چند برابر قيمت يا 100تومان به فروش می رسد.
شهروندان همچنان نسبت به اخبار دولتی بی اعتماد هستند. آنان مدعی اند برخی اوقات بطور مصلحت آميزانه ای اخبار مربوط به زمين لرزه، دمای هوا، برف و باران و بسته شدن راه های روستايی و محاصره روستاييان در ميان برف و کولاک به طور کاملا دقيق منتشر نمی شود.

No comments: