Tuesday, April 15, 2008

سه دانشجوی امير کبير به زندان محکوم شدند


سه دانشجوی امير کبير به زندان محکوم شدند

«مشخص شد که در پرونده های قضايی که به نوعی جنجال و کشمکش کشيده می شوند که يک طرف آن دولت است، آنچه در نهايت سرنوشت دادرسی را تعيين می کند، ميزان نفوذ جريان های سياسی در پرونده است. تنها چيزی که اهميت ندارد، مستندات است و به هر حال جريان های قضايی و مسير پرونده ها هم به سمتی می رود که به نوعی تسويه حساب دولت و منتقدين آن تبديل شود.»

احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان ، سه دانشجوی زندانی دانشگاه امير کبير در دادگاه تجديد نظر به بيست و دو تا سی ماه زندان محکوم شدند.
عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه گفت : دادگاه تجديد نظر، مجيد توکلی را به سی ماه ، احمد قصابان را به بيست وشش ماه و احسان منصوری را به بيست و دو ماه زندان محکوم کرده است.
اتهام های اين سه دانشجو، تبليغ عليه نظام ، اهانت به مقدسات و نشر اکاذيب اعلام شده است.
اين دانشجويان پيش از اين در دادگاه عمومی از اتهام توهين به مقدسات دينی و مذهبی، توهين به مردم شهر قم، توهين به مراجع، توهين به زنان محجبه و توهين به مسوولان نظام و رييس جمهوری تبرئه شده بودند.
شعبه ۴۴ دادگاه تجديدنظر با وارد دانستن اعتراض، حکم تبرئه صادره توسط دادگاه عمومی را نقض کرده و اين سه دانشجو را به زندان محکوم کرد.
اين سه دانشجو بارها در نامه هايی که از زندان نوشتند، اعلام کردند که تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.
نريمان مصطفوی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در گفت و گو با راديو فردا در واکنش به اعلام خبر محکوميت حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير می گويد:« حکمی که اعلام شده، جريان دانشجويی به ويژه فعالان دانشجويی دانشگاه امير کبير را در بهت فرو برده است.»
صدور حکم دادگاه تحديد نظر برای مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان در حالی صورت می گيرد که اين سه دانشجو پس از تحمل هشت ماه زندان توسط دادگاه عمومی تهران از اتهامات توهين به مقدسات دينی، توهين به حرم اهل بيت مسلمانان، توهين به مراجع تقليد مسلمانان، توهين به مردم شهر قم، توهين به زنان محجبه و جوانان متشرع، توهين به مسوولان نظام جمهوری اسلامی ايران، رياست جمهوری، وزير علوم و مسوولين دانشگاه امير کبير تبرئه شدند.
«مشخص شد که در پرونده های قضايی که به نوعی جنجال و کشمکش کشيده می شوند که يک طرف آن دولت است، آنچه در نهايت سرنوشت دادرسی را تعيين می کند، ميزان نفوذ جريان های سياسی در پرونده است. تنها چيزی که اهميت ندارد، مستندات است و به هر حال جريان های قضايی و مسير پرونده ها هم به سمتی می رود که به نوعی تسويه حساب دولت و منتقدين آن تبديل شود.»
نريمان مصطفوی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير
نريمان مصطفوی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به تبرئه اين دانشجويان در دادگاه عمومی می گويد:« بعد از قضيه تبرئه دانشجويان، روزنه اميدی ايجاد شد که يک مرجع دادرسی صالح در کشور وجود دارد که بخواهد مستقل از جريان های سياسی به پرونده اين دانشجويان رسيدگی و آنچه برای دانشجويان رخ داده را به صورت شفاف به افکار عمومی بيان کند. ولی با اين حکمی که امروز آمد، نشان داده شد اين جريان دولتی، گستره حضور و نفوذ خود را توانسته در تمام نهادهای حاکميت تقويت کند و خواست خود را همه جا پيش ببرد.»
سه دانشجوی دانشگاه امير کبير بارها در نامه هايی که از زندان نوشتند و در ملاقات های حضوری با خانواده هايشان اعلام کردند که تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف به چاپ و انتشار نشريات دانشجويی شده اند که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است.
نريمان مصطفوی با اشاره به اين مساله می گويد:« اين حکم، حکمی عجيب بود زيرا دانشجويان امير کبير حتی اعترافاتی که در حضور بازجو و به دليل فشارها کرده بودند، را حاضر نشدند در حضور بازپرس آنها را تکرار کنند. آنها در حضور بازپرس اين اعترافات را تکذيب کرده و اعلام کردند تحت فشار و شکنجه بوده است. من نمی دانم چگونه وقتی اين اعترافات حتی در حضور بازپرس انجام نشده است، از طرف دادگاه پذيرفته می شود. »
نريمان مصطفوی همچنين به اعتراضات دانشجويان دانشگاه امير کبر به هنگام حضور محمود احمدی نژاد در اين دانشگاه اشاره می کند و می گويد:« به نظرم فعالان دانشجويی کمی درمحاسبه آستانه تحمل دولت نهم اشتباه کرده بودند و فکر می کنم بايد انتظار اين را می کشيدند که بعد از اعتراضات شديد به حضور رييس دولت در دانشگاه امير کبير،اين اتفاقات می افتاد. اين سه دانشجو هم قربانی تصادف شدند.»
برخی از فعالان دانشجويی برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان دانشگاه امير کبير را نتيجه اعتراض دانشجويان اين دانشگاه به محمود احمدی نژاد می دانند.
محمود احمدی نژاد روز بيستم آذر ماه سال ۱۳۸۵ وقتی در دانشگاه امير کبير حضور يافت، با اعتراض شديد دانشجويان رو به رو شد و اين اعتراض تا آنجا پيش رفت که دانشجويان معترض عکس رييس جمهوری را سوزاندند.
نريمان مصطفوی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در ادامه می گويد: «مشخص شد که در پرونده های قضايی که به نوعی جنجال و کشمکش کشيده می شوند که يک طرف آن دولت است، آنچه در نهايت سرنوشت دادرسی را تعيين می کند، ميزان نفوذ جريان های سياسی در پرونده است. تنها چيزی که اهميت ندارد، مستندات است و به هر حال جريان های قضايی و مسير پرونده ها هم به سمتی می رود که به نوعی تسويه حساب دولت و منتقدين آن تبديل شود.»
اين فعال دانشجويی در ادامه می گويد صدور حکم حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير مسلما واکنش هايی به دنبال خواهد داشت وانجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و فعالان دانشجويی نسبت به تمام مراجع داخلی نا اميد هستند .
وی می گويد:« کاملا بارز و مشهود است که اين سه دانشجو بی گناه هستند و در چاپ و نشريات دانشجويی دست نداشته اند. وقتی چنين حکمی بدون هيچ مستند و مدرکی برای اين دانشجويان بی گناه صادر می شود؛ نشان می دهد که متاسفانه به سمتی می رويم که هيچ نهادی حتی قوه قضاييه که ادعای استقلال دارد، فريادرس دانشجويان نخواهد بود و متاسفانه فعالان دانشجويی از مراجعه به هيچ نهاد داخلی، نتيجه دلخواه خود را نگرفته اند.»
مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام چاپ و توزيع نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن ها به مقدسات اسلام توهين شده است، در زندان هستند. دانشجويان هر گونه ارتباطی با اين نشريات را رد کرده و می گويند لوگوی نشريات جعل شده است.
خانواده های اين سه دانشجو بنا بر حکم قاضی دادگاه عمومی مبنی بر تبرئه شدن آنها، وثيقه های هشتاد ميليون تومانی پرداخت کرده بودند و بر پايه قانون سه دانشجوی دانشگاه امير کبير پس از پرداخت وثيقه بايد پس از ۲۴ ساعت آزاد می شدند.
خانواده های احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی پيش از اين با انتشار نامه ای تحت عنوان « رنجنامه» به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه فرستاده نوشتند، به فشارها و شکنجه هايی که در مدت بازداشت به سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، در زندان وارد شده بود، اشاره کردند. در اين نامه به ده مورد شکنجه جسمی و ۹ مورد شکنجه روحی که در مورد اين دانشجويان اعمال شده ، اشاره شده است
.

No comments: