Tuesday, July 15, 2008

«اقدام علیه امنیت ملی


اتهام نسرین ستوده و منصوره شجاعی:
«اقدام علیه امنیت ملی از طریق رابطه غیرمتعارف
با ایرانیان خارج از کشور
»
مراجعه شیرین عبادی به همراه موکلان اش، نسرین ستوده و منصوره شجاعی،
به دادگاه انقلاب

مدرسه فمینیستی: نسرین ستوده، وکیل دادگستری و از وکلای کمپین یک میلیون امضاء و منصوره شجاعی، عضو کمپین یک میلیون امضاء که سه روز پیش برای بازجویی به دادگاه انقلاب فراخوانده شده بودند صبح امروز 24 تیرماه 1387 به همراه وکیل خود خانم شیرین عبادی به دادگاه انقلاب مراجعه کردند.
آنان از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر در ساختمان دادگاه انقلاب واقع در خیابان معلم مورد بازجویی قرار گرفتند و از حضور وکیل آنان، شیرین عبادی در جلسات بازجویی خودداری به عمل آمد، هرچند شیرین عبادی تا زمانی که بازجویی ها به اتمام رسید در دادگاه انقلاب حضور داشت.
اتهامی که به نسرین ستوده و منصوره شجاعی تفهیم شد: «اقدام علیه امنیت ملی از طریق رابطه غیرمتعارف با ایرانیان خارج از کشور» است. در بازجویی ها از سوی مسئولان امنیتی به نسرین ستوده و منصوره شجاعی گفته شده که ما پیش از سفر به شما تلفنی هشدار داده بودبم و اگر شما به هشدار ما توجه کرده بودید و به فرودگاه نمی رفتید پرونده جدیدی برایتان باز نمی شد.

پس از اتمام بازجویی ها، هنگام خروج شیرین عبادی و موکلان اش از دادگاه انقلاب فرصتی شد که با او در این مورد مصاحبه کوتاهی داشته باشیم.


شیرین عبادی در پاسخ به این سوال که چرا موکلانش به دادگاه احضار شده اند گفت:
متاسفانه مفهوم " امنیت ملی" و اخلال در نظم عمومی مفاهیمی قابل گسترش است و تعریف دقیقی در قانون برای آن وجود ندارد، همین امر موجب تفسیرهای نادرستی از این دو مفهوم شده است. مدتی است که هر اعتراض مدنی از جمله اعتراض به «تعدد زوجات» یا اعتراض به «دیه نابرابر زن و مرد» متاسفانه جز مسائل امنیتی قلمداد شده است و در این راستا برای تعدادی از فعالان و مدافعان حقوق زن از جمله پروین اردلان، دلارام علی، مریم حسین خواه و جلوه جواهری و.... مشکلاتی ایجاد شده که منجر به این گردید که مدتی در زندان به سر برده و احکام شدیدی در انتظار آنان باشد.
خانم عبادی در خصوص احضار نسرین ستوده، یکی از وکلای فعال و شجاع کمپین یک میلیون امضاء گفت: در همین راستا باید اضافه کنم همکار محترم من خانم نسرین ستوده وکالت اغلب پرونده های فعالین زن را به عهده دارد. او که خود روزهای متمادی پشت در دادگاه انقلاب و زندان اوین در انتظار ملاقات و کمک به موکلین خود بود این بار خود به عنوان متهم احضار شده تا از این پس قلم او را کند ترکنند که البته می دانم اینگونه احضارها تاثیری در روحیه این وکیل شجاع ندارد.

خانم عبادی در مورد فعالیت موکلانش که منجر به احضار آنان به دادگاه شده اضافه کرد:
خانم منصوره شجاعی و خانم نسرین ستوده برای شرکت در مراسم روز زن ( 8 مارس سال 86) به دعوت تعدادی از زنان ایرانی اهل جنوب لارستان و اوز که ساکن دبی هستند، عازم دبی بودند که ماموران در فرودگاه مانع از سفر خانم منصوره شجاعی می شوند و پاسپورت ایشان را ضبط می کنند اما به خانم ستوده اعلام می کنند ایشان می تواند به سفر برود ولی خانم ستوده از سفر خودداری کرده و به آن ها می گوید که چون وکالت خانم شجاعی را به عهده دارد باید همراه او بماند. به هرحال این دو زن فعال مدت 5 ساعت در فرودگاه باقی می مانند و در سئوال و جوابی که از سوی وزارت اطلاعات صورت می گیرد، به آنان می گویند که شرکت در هر نوع جلسه خارج از ایران به مصلحت منافع ملی نیست! هر چند این حرف مورد قبول موکلین من نیست.
خانم عبادی سپس می افزاید: بنابر آنچه که گفتم آنان اساسا به سفر دبی نرفتند ولی این امر باعث شد که پرونده ای برای خانم منصوره شجاعی در دادگاه انقلاب باز شود و برای بازجویی او، احضاریه ای تحت همان شماره ارسال شده و به این ترتیب احضاریه ها هر دو مربوط به سفر «نرفته» دبی است. یعنی در حقیقت باید پاسخ گوی سفری باشند که نرفته اند. حال آنکه مامورین که مانع از سفر ایشان شده اند و عمل آنان فاقد مجوز قانونی بوده باید در مراجع صالحه پاسخگویی اقدامات فرا قانونی خود باشند.

منصوره شجاعی به اتفاق طلعت تقی نیا و پروین اردلان از فعالان کمپین یک میلیون امضا هستند که به طور رسمی ممنوع الخروج شده اند. سال گذشته نیز از سفر برخی از فعالان حقوق زن به هندوستان در فرودگاه، جلوگیری به عمل آمد. در عین حال بسیاری دیگر از فعالان کمپین نیز با توجه به تهدیدهای غیرمستقیم از هرگونه شرکت در کنفرانس های بین المللی به شدت منع می شوند.

No comments: