Thursday, November 13, 2008

خاطره پروانه به خاطره ها پيوست







خاطره پروانه به خاطره ها پيوست
خاطره پروانه(خاوري) رديفدان موسيقي ايراني بامداد امروز در سن 78 سالگي در گذشت.
به گزارش خبرنگار مهر،خاطره پروانه ،خواننده موسيقي اصيل ايراني به دليل شكستگي استخوان پا كه از سال گذشته در بستر بيماري به سر مي برد پس از تحمل هشت ماه بيماري ساعت 3 بامداد امروز در خانه خود درگذشت .
اين هنرمند پيشكسوت موسيقي ايران در گفتگويي كه بهار امسال درديدار نوروزي با خبرگزاري مهر كرده بود آرزو داشت كه مي توانست در سال جديد باز ديگر در كنار ساير بانوان هنرمند،پيام صلح و دوستي ايرانيان را با زبان موسيقي به گوش جهان برساند كه اجل مهلت نداد.
خاطره پروانه در سال 1309 در خانواده اي متوسط ، اصيل و هنردوست به دنيا آمد پدر او خياط بود و مادرش "پروانه" از خواننده هاي عصر قاجار و به ويژه دوره ناصري بود و در حالي كه كمتر از سي سال سن داشت به دليل بيماري سل از دنيا رفت در آن زمان خاطره پروانه تنها چهار سال داشت.
وي در سال 36 به طور حرفه اي كار خود را با اركستراستاد صبا آغاز كرد و در ادامه با زنده ياد حسن رادمرد ،حسين دهلوي،فرامرز پايور افليا پرتو كنسرتهاي متعددي داد.
خاطره پروانه در گفتگويي كه با خبرگزاري مهر( شماره خبر 645359) داشته در خصوص چگونگي آشنايي خود با موسيقي چنين گفته است : با ساز و نواي مادرم موسيقي را شناختم و پس از آن آموختن در من نهادينه شد و در تمام دوران كودكي تا نوجواني و جواني با موسيقي همراه بودم. زماني كه ازدواج كردم و همسرم علاقه ام را به آواز ديد راه را براي من هموار كرد. در همان دوران در مدرسه "بني احمد" درس مي دادم و در زمان بيكاري براي بچه ها مثنوي مي خواندم. در همين بين مدير مدرسه از من خواست تا سرود صبحگاهي براي بچه ها بخوانم من هم پذيرفتم و بعد از آن براي ضبط كار به استوديو رفتيم و از همان جا بود كه با استاد صبا آشنا شدم.
خاطره پروانه يكي از لذت بخش ترين لحظه هاي زندگي خود را اجراي تصنيف هايي چون "آب حيات "، "صبح شد" مي دانست كه اغلب آنها با اركستراستاد صبا اجرا شده است او همچنين تصنيف هايي چون "دلم شكسته " ،"من سروش آسمانم "، "نيمه شب ها با دعا" را با گروه فرامرز پايور اجرا كرده و بهترينهاي اين آثار را اجراي قطعاتي چون "صبحدم ز مشرق" در دستگاه سه گاه از آثار درويش خان و همچنين "ناديده رخت" در آواز اصفهان مي دانست
.

No comments: