Friday, April 17, 2009

حکم اعدام دل ‌آرا دارابی را متوقف کنید

حکم اعدام دل ‌آرا دارابی را متوقف کنید















فعالان حقوق بشر در ایران
دل‌آرا دارابی دختر 23 ساله‌؛ نقاش و شاعر نوجوانی که محکوم به قتل شده و از 17 ساله‌گی در زندان رشت به سر می‌برد، این روزها منتظر اجرای حکم خویش است. وی در طول شش سال زندانی بودن و داشتن حکم اعدام در پرونده بارها و در نامه‌های متعدد به مسئولین قضایی کشور نوشته است که مرتکب قتل نشده و اعترافات اولیه‌ی او بر مبنای احساسات یک نوجوان بوده است.
اما اعتراض‌های او و دفاعیات وکیل وی که نقطه‌های مبهم زیادی در این پرونده را نشانه گرفته بودند و بر آن تاکید داشتند و دارند، نه تنها بی‌نتیجه مانده، بل‌که این دختر 23 ساله که به خاطر هنر و توان‌مندی‌اش در هنر نقاشی به «زندانی رنگ‌ها» ملقب شده، تا کم تر از سه روز دیگر به انتظار فاجعه‌یی در زندان نشسته است.
دلارا دارابی به هنگام وقوع قتل تنها ۱۷ سال داشت و طبق حقوق بين‌الملل افراد زير ۱۸ سال را نبايد اعدام كرد. ايران دو قرارداد بين‌المللى را امضا كرده كه در آن اعدام كسانى كه به هنگام ارتكاب جرم به سن ۱۸ ساله‌گى نرسيده‌اند ممنوع است؛ جمهوی اسلامی كنوانسيون حقوق مدنى و سياسى را در سال ۱۹۷۵ و كنوانسيون حقوق كودك را در سال ۱۹۹۴ امضا كرده است. طبق كنوانسيون حقوق كودك ، كودكان و نوجوانان زير ۱۸ سال بالغ نيستند و به خاطر نداشتن بلوغ فكرى ممكن است نتوانند پيامدهاى اعمال خود را پيش بينى كنند همان‌طور که دل‌آرا دارابی نتوانسته اعمال‌اش را کنترل کند.
هر چند ایران کنوانسیون حقوق کودک را به صورت مشروط پذیرفته ولی میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را به صورت مطلق قبول کرده است؛ در بند 6 ماده‌ی 5 این میثاق صراحتا حکم به مجازات اعدام برای کودکان زیر 18 سال ممنوع اعلام شده است . در جایی که بیش 185 کشور دنیا مجازات مرگ را برای اطفال زیر 18 سال از قوانین‌شان برداشته اند، جمهوری اسلامی با داشتن قانون و تعهدات بین المللی، مبنی برمنع مجازات اعدام برای اطفال زیر 18 سال آن‌ها را به مرگ محکوم می‌کند.
با این همه و با وجود نکات مبهم زیادی که در پرونده وجود دارد و وکیل دارابی و کارشناسان بر آن صحه می‌گذارند، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی جدی در خصوص آمار روز افزون اعدام‌ها در ایران و به ویژه نوجوانان زیر 18 سال خواستار توقف همیشه‌گی حکم اعدام دل‌آرا دارابی است و از مسئولین قضایی می‌خواهد که به قوانین بین‌المللی هم‌چون موارد بالا که آن‌را امضا کرده‌اند احترام گذاشته و عدم نقض حقوق کودکان و نوجوانان را در اولویت‌های اول دست‌گاه قضایی قرار دهد.
مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ابراز تاسف از این‌که قضات دادگستری از اعمال و اجرای این موارد قانونی و به تبع آن اجتناب از صدور حکم اعدام کودکان و نوجوانان خودداری می ورزند؛ نسبت به اعدام کودکان و نوجوانان توسط دستگاه قضایی هشدار جدی می‌دهد و آن‌را جنایتی تلخ و نگران کننده برای جامعه‌ی حال و آینده‌ی ایران می‌داند.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
28 فروردین ماه 1388

No comments: