Monday, March 02, 2009

پنج روز فشار بر روی فرزاد کمانگر برای اجرای حکم اعدام


مجموعه فعالان حقوق بشر

پنج روز فشار بر روی فرزاد کمانگر برای اجرای حکم اعدام
· فرزاد کمانگر پنج روز است که برای اجرای حکم اعدام در زندان اوين به سر مي‌برد.
در پنج روز گذشته فرزاد کمانگر زيرفشارهای گوناگون قرار گرفته است به طوری که بارها از وی درخواست کردند تا وصيت‌نامه‌ی خود را بنويسد و هر روز به وی گفته‌اند که امشب برای اجرای مراسم اعدام آماده باش.
پس از خبردار شدن خانواده و وکيل وی و با به وجود آمدن جو نارضايتی شديد در شهر کامياران و در ميان فعالين حقوق بشر، عوامل زندان درحال حاضر فرزاد کمانگر را به سالن 6 اندرزگاه 7 منتقل کرده‌اند.مادر وی و مردم شهر کامياران اعلام کرده‌اند در صورت اجرای حکم فرزاد کمانگر به خيابان‌ها خواهند آمد.
فرزاد کمانگر را از صبح روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته برای اجرای حکم اعدام به بند 240 زندان اوين منتقل کردند. اين انتقال بدون اطلاع قبلی به وی و خانواده و وکيل او صورت گرفت، به طوري‌که تا امروز حتا وکيل وی نيز از وضعيت او باخبر نبود.
گفتنی است با عدم موافقت آيت‌الله شاهرودی با اعمال ماده‌ی 18 در خصوص پرونده‌ی فرزاد کمانگر، اين معلم زندانی هم‌چنان زير حکم اعدام به سر مي‌برد.
اعتصاب غذای دانشجویان ادامه دارد
· مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار از دانش‌جویان بازداشتی دانش‌گاه امیرکبیر هم‌چنان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.
این چهار دانش‌جو که از زمان بازداشت در تاریخ 18 بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند، هم‌اکنون بیست و دومین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کنند. بنا بر گزارش‌های دریافت شده، وضعیت جسمی این دانش‌جویان به شدت وخیم است.
حسین ترکاشوند (دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک) اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار (عضو شورای مرکزی انجمن پلی تکنیک) و مجید توکلی (عضو سابق شورای مرکزی انجمن) که در روز 18 بهمن ماه قصد شرکت در مراسم بزرگ‌داشت مهندس مهدی بازرگان در حسینیه‌‌ی ارشاد را داشتند، توسط ماموران بازداشت شدند. این در حالی بود که از برگزاری مراسم نیز جلوگیری شد.
هم اکنون این چهار دانش‌جو در بند 240 زندان اوین به سر می‌برند
· مهدی قاسم زاده یکی از پیروان اهل حق که به اتهام محاربه در زندان ارومیه به سر می‌برد، صبح امروز اعدام شد.
مهدی قاسم زاده که به همراه 3 تن دیگر، از مهرماه سال 1383 در پی درگیری‌ مسلحانه توسط نیروی انتظامی در روستای اوج تپه‌ دست‌گیر شده بود، پس از تحمل 4 سال زندان صبح امروز در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.
در سال 1383، مهدی قاسم زاده در اثر شلیک مأمورین نیروی انتظامی از ناحیه‌ی پا زخمی و بازداشت شده بود. وی به علت شکنجه‌ی ماموران٬ پای‌اش عفونت پیدا کرده و از ناراحتی پا رنج می‌برد.
گفتنی است سه متهم دیگر این پرونده به نام‌های سهندعلی محمدی، بخش‌علی محمدی و عبادالله قاسم زاده نیز به اعدام محکوم شده بودند که با شکستن حکم اعدام هر کدام محکوم به 13 سال حبس شده‌اند و اکنون در زندان به سر می‌برند

دانشجویان در زیر شکنجه و فشار
· در حالیکه بیش از ۱۴ روز از بازداشت علی‌رضا داودی و ۸ روز از بازداشت بهمن خدادادی می‌گذرد،‌ همچنان وضعیت این دانشجویان مبهم است.
طی ملاقاتی کوتاه که خانواده‌ی علیرضا داودی با وی داشتند، ‌وضعیت جسمی وی به شدت وخیم بوده است. زمان این ملاقات از ۲ دقیقه بیش‌ترنبوده و او را بلافاصله به سلول انفرادی بازگرداندند، در این ملاقات که در حیاط زندان انجام شده بود، علی‌رضا داودی را با سر و صورت کبود و درحالی‌که به سختی قادر به تکلم بود سر پا نگه داشتند و یکی از کارمندان زندان بین او و والدین‌اش ایستاده بود. در این مدت کم و با توجه به شرایط بسیار بد روحی و جسمی و هم‌چنین مزاحمت‌های کارمند زندان، خانواده‌ی وی نتوانسته بودند به درستی صحبت کنند و کاملا در حالت شوک ناشی از صدمات روحی و جسمی به سر می‌برده‌اند.
از وضعیت بهمن خدادادی نیز که از روز ۲۹ بهمن به طرز مشکوکی ناپدید شده است، همچنان هیچ اطلاعی در دست نیست. مسئولین اداره اطلاعات در ابتدا بازداشت وی را انکار کردند اما با تفتیش منزل وی توسط مامورین اطلاعاتی یقین حاصل شد که بهمن خدادادی در بازداشت اداره اطلاعات به سر می‌برد. وی تا کنون هیچ تماسی با خانواده‌ی خود نداشته است..
بعد از برگزاری مراسم گرامیداشت روز زن (۸مارس) در اسفند سال ۸۶ در دانشگاه اصفهان توسط دانشجویان، فشارها بر این دانشجویان رو به فزونی گرفت. بیش از ۳۰ نفر از تمامی گرایش‌ها در اصفهان در بهار امسال به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات احضار شدند. تعداد زیادی از دانشجویان به کمیته‌انضباطی دانشگاه اصفهان احضار شدند.
هشت تن از دانشجویان آزاد‌ی‌خواه و برابری طلب این دانشگاه با احکام انضباطی روبه‌رو شدند که عبارت‌اند از:
علیرضا داودی، مازیار معصومی و ارسلان صادقی هر کدام ۲ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ممنوعیت از ورود به محوطه‌ی دانشگاه و خوابگاه.
مژده سماعی و ندا اسدی هر کدام یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ممنوعیت از ورود به محوطه‌ی دانشگاه و خوابگاه که حکم ندا اسدی همراه با توبیخ کتبی و درج در پرونده است و نرگس شریفی، زویا شکوهی و حسین سرشومی هریک توبیخ کتبی همراه با درج در پرونده شده‌اند.
سرانجام برخوردها شدت بیش‌تری گرفت و به اوج خود رسید که می‌توان به بازداشت ۵ تن از دانشجویان به نام‌های مازیار معصومی و ارسلان صادقی به مدت ۱۸ روز، حسین سرشومی به مدت ۱۲ روز و ندا اسدی و حبیبه علایی به مدت ۸ روز اشاره کرد..
هم اکنون نیز ۲ دانشجوی دیگر اصفهان در بازداشت اداره‌ی اطلاعات به سر می‌برند.
از دیگر اقدامات سرکوبگرانه‌ی وزارت اطلاعات وادار کردن بعضی از دانشجویان که بعضا خود دارای نشریات دانشجویی بوده‌اند،‌ به انتشار نشریاتی با محتوای پشیمانی از اعمال گذشته، ‌نوشتن علیه دانشجویان و تایید نظام جمهوری اسلامی است و پخش این نشریات در دانشگاه است.
در ادامه ۲ تن دیگر از دانشجویان دانشگاه اصفهان به نام‌های ارسلان صادقی و حسین سرشومی به دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. این دانشجویان در مهر سال گذشته بازداشت و با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.
فعالان حقوق بشر در ایران

No comments: