Tuesday, July 24, 2007

مصاحبه اوختای تبریزی با خانم دکتر زهرا عرفانی


خانم دکتر زهرا عرفانی فارغ التحصیل رشته مديريت، مدافع حقوق زنان ، جنبش دانشجویی ،کارگری، معّلمان و جنبشهای فمنیستی ، همچنین در امور پناهندگی و حقوق بشر فعالیت می کند.
در جواب سوال ما مبنی بر علت مهاجرت از ایران ...
من خودم را مهاجر حساب نمی کنم. مهاجر با تبعیدی فرق می کند. من در سال 1986 به کشور سویس پناهنده شدم. اکنون مسئول رادیو پارس که از کشور سوئیس پخش می شود هستم. برنامه های ما بیشتر اطلاع رسانی در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ايران، دانشجویی و فمنیستی است.
بعنوان اولین سئوال، فعالیتهای تشکیلات ایرانی مدافع حقوق بشر را در کشور سوئيس چه گونه ارزیابی می­کنید؟
در این رابطه انجمن هائی فعال هستند. من بیشتر در مورد امور پناهنده ها فعالیت میکنم.
در مورد پناهنده­های ایرانی بگین.
ایرانی ها بیشترشان در خارج پناهنده هستند. سعی ما این است که با گروههای دیگر شبکه ای ایجاد کنیم. همین امروز ( نوزده ژوئيه) حکمت اعتراضی در مورد اخراج پناهندگان افغانی و مشکلاتی که در همین راستا دامنگیر آنها شده داشتیم. تقریبا 5 میلیون نفر پناهنده یا مهاجر ایرانی در خارج از کشور داريم. البته در کشور سوئیس قوانین پناهندگی روز به روز سخت گیرانه­تر میشه. کشور سوئيس ادّعا می کند که فقط پناهندگی سیاسی می دهد ولی ضوابطش با کنوانسيون 1951 ژنو همخوانی ندارد.
تا صحبت از مسائل پناهندگی است، بد نیست یک نیم نگاهی هم به ديپورت افغانیهای مقیم در ایران بکنیم. ایران چرا با این عجله افغانی ها رو ديپورت کرد؟
ایران در عرض دو هفته 100000 افغانی را با عجله دپورت کرد. ایران پول کلانی را از تشکیلات بین المللی بخاطر پناهندگی دادن به افغانی ها گرفت. اما هیچوقت برای بهتر شدن شرایط زندگی اونها کوچکترین اقدامی نکرد. اونها به خاطر گذران زندگی با دستمزد خیلی کمی کار می کردند. از طرفی رژیم از اون بیچاره­ها در راهپیمایی ها و مانورهای تبلیغاتی خودش به عنوان سیاهی لشکر سوء استفاده می کرد. به همین خاطر مردم دید منفی نسبت به افغانی ها پیدا کرده بودند. حتی من شنیدم یک افغانی رو در صف نان پلیس گرفته بود و با زور برده. از قرار معلوم زن آن افغانی چند روزی بود که فوت کرده بوده و سه تا بچه قد و نیم قد تو خونه داشته. هر چی التماس می کنه که من در خونه رو قفل کردم، بچه­هام در خطرن، هیچ کس توجهی نمی کنه. 2 ماه تموم نگرش می دارن. بعد از اینکه خونه می رسه با سه تا جنازه خشکیده روبرو می شه.

برگردیم به موضوع نقض حقوق زنان. داخل کشور کدام جمعیتها و تشکیلاتی فعّال هستند؟ ماجرای میتینگ 22 خرداد چی بود؟
از زمان دزديده شدن دستاورد های به اصطلاح انقلاب توسط آخوند های قرون وسطائی زن ستيز، زنان بطور مضاعف سرکوب می شوند و از تمام حقوق اوليه خود محروم شده اند . البته، در ايران تشکیلاتی نميتواند بصورت رسمی فعّالیت کند از جمله کمپین 1 میلیون امضا که از تجمع جلوی دانشگاه تهران در سال 84 واقعا نقش قابل توجّهی داشته. 22 خرداد سال گذشته هم در میدان هفت تیر تهران علیه نابرابری حقوق زن و مرد، حق حضانت، احکام دیه، یکطرفه بودن حق طلاق و ... میتینگ کردند. اما حکومت ایران مثل همیشه اونها رو سرکوب کرد. 14 سال حبس تعلیقی، 9 سال حبس قطعی، 1 میلیارد تومن جریمه نقدی حاصل مدافعان بر حق حقوق زن در ایران بود که حکومت ایران اونها رو از این مکافات بی بهره نگذاشت و بصورت تصاعدی هم به مرور زمان حق الزحمه بقیه رو کف دستشون می­ذاره!
طرح حجاب استاندارد چی بود؟
ما انقلاب نکردیم که چادر سرمون کنن. ببینین بیشتر از 150 هزار خانم رو گرفتن، غرورشون رو جريحه دار کردند کردند. خانم دلارام علی به 2 سال و ده ماه زندان تعزيری محکوم شده ! به چه جرمی؟ در کشوری که قاضی به عاطفه دختر زير سن قانونی تجاوز می کند، در زندان او را شکنجه می کند و طناب دار را به گردن او انداخته و او را در ملا عام حلق آويز می کند، ديگر از بقيه اراذل و اوباش حکومتی چه انتظاری می توان داشت. 14635 زن بازداشتی داشتیم. آخه کدوم حکومتی در قرن 21 ، هزاره سوّم زنی رو بخاطرجمعآوری امضا، و يا رعايت نکردن حجاب قرون وسطائی زندونی می کنه؟ این رژیم همیشه با بحران ادامه يافته و کارهاشو با بحران پيش می بره. هر جا که کم می­آره کاسه رو سر زنان میشکنه.. تو گرمای 40-50 درجه چادر سیاه سر زنها می کنن. زنها برای بدست آوردن اولين حّق انتخاب که همان انتخاب پوشش است در طول تاريخ خونها داده اند، الان در هزاره سوم واقعا برای زنها سخته که یک رژیم قرون وسطایی براش انتخاب لباس بکنه. درصد زنان دانشجو بالای 62% است. سردرد آخوند های ارتجاعی عود کرد. قرار شده دخترای قبول شده در کنکور را بنفع پسر ها کنار بگذارند. مثلا عدالت حکم می­کنه که کفه ترازو رو میزان کنن! برگردیم به دانشجوهای آگاه و مبارز داخل ایران. ببینین چند نفر دانشجوی دختر و پسر رودر دانشگاه امیر کبیر و غیره تعلیق از تحصیل کردن. اینها دانشجو نمی خوان. اینها مخالف هر گونه آگاهی هستند. دانشجو ها را ستاره دار می کنند! الان که مسئله هسته ای گريبان اين رژيم جنايتکار را گرفته ، تحریمات ملت رو از پا در می­آره، دوباره به تشديد سرکوب جنبش زنان، دانشجوئی و کارگران دست زده . در روز روشن در حضور مردم آدم ربائی می کنند از جمله منصور اصانلو از مسئولين سنديکای مستقل کارگری اتوبوسرانی شرکت واحد... را بعد از اينکه بارها زندانی کرده و زبان و بدنش را با چاقوبريدند، برای چندمين بار در خيابان ربودند و از او خبری در دست نيست
در تبریز هم شنیدیم که 20 دانشجو رو اخیرا 2-3 ترم تقلیقی دادن. چرا؟
چون رژیم فاشیسته و مخالف فرهنگ مترّقی. چون فرهنگ و عقل ملاها بیشتر از این قد نمی­ده. چون این رژیم می­گه حرف، حرف منه. چون ماقبل تاریخند. ما انقلاب نکردیم که قلبمون رو به قلاب بکشن. ببین چند تا زن رو سنگسار کردن؟ چند تا بچه کمتر از 18 سال رو اعدام می کنن؟ کجای دنیا این بی­آبرویی رو دیدین؟ نوجوان همجنسگرا به چه جرمی اعدام می شود؟ مرد و زنی که يک فرند 11 ساله داشتند پس از تحمّل 11 سال زندان! به سنگسار محکوم شدند! جنايت از اين بالا تر؟ پدر بچه را متاسفانه سنگسار کردند. عملی بسيار شنيع و متعّلق به دوران بربريت.
در مورد انقلاب بگین. چه خاطراتی دارین؟
متاسفانه یا خوشبختانه زمان انقلاب من ایران نبودم. اما همه می­دونن که ملت با چه شور و شوقی و همبستگی بالائی حکومت رو به چالش گرفتند. اما یک حکومت جنايتکار تر، ارتجاعی ترو دزد و قاتل انقلاب مردم را دزديد. ­خواستند ابرو درست کنیم، چشم یارو رو در آوردند. ما اعتراض نکردیم که به عقب برگردیم. ما انقلاب نکردیم که بیان چادر سرمون کنن و درجه 2 به زنها نگاه کنند. و تمام دست آورد های مبارزاتی دوران تاريخی زنان پايمال شوند. زنان بخاطر دهن کجی به شاه روسری سرشون کردند، ریختند توخیابانها، وقتی خمینی رو آوردنداز فرودگاه تا بهشت زهرا پياده مشایعتش کردند. خمینی خودش می­گفت، من طالب قدرت نیستم. من می رم قم می شینم آخوندیمو می کنم. برادر 21 ساله من هم از مشایعت کننده­های خمينی فناتيک بود. تا بهشت زهرا آوردندش. بعد هم ملاها مثل بقيه گرفتند برادرمو اعدام کردن.
دوباره بگین، چی کارش کردن؟
کشتند. اسمش حسین بود. فقط اون نبود. یک برادر دیگم 2 سال و نیم زندان بود. و برادر ديگرم 1 سال و خواهرم 4 سال زندانی شد. زن برادرم هم 4 سال زندانی شد وبرادر زن-برادرم مسعود جمشیدی رو بعد از 7 سال زندان کشيدن در اعدامهای سیاسی 67 کشتند. فقط اونها نبودن. این حاکمیت 10 ها هزاران زن و مرد سیاسی و آگاه رو حلق­آویز کرده. خود دادگاه های انقلاب، اعدامهای سیاسی 67. فقط در عرض دو ماه تابستان 30 هزار نفر رو اعدام کردند.
متاسفم. در مورد زنهای سیاسی زندانی بگین. در مورد زهرا کاظمی، یا اون، چی بود اسمش، آهان، خانم رویا طلوعی.
زهرا کاظمی فوتوژورنالیست کانادایی ایرانی تبار بود. اومده بود از تظاهرات دانشجویی رپورتاژ تهيه کنه. جلوی زندان اوین از خانواده های دانشجويان فیلمبرداری می کرده، اومدن پاسدارها گرفتنش. می برن شکنجه می شهف حتی ناخنش رو میکشن، بهش تجاوز جنسی می­کنن، اونقدر شکنجه می­کنن که در زندان میمیره. بعدا مادر پیرشو تحت فشار میذارن که صداشو در نیاره. بعد از اینکه پزشک معالج زهرا (زيبا) کاظمی از ایران فرار کرد، همه چیز رو فاش کرد.
گفتین تجاوز جنسی هم شده بود؟
بله، فقط اون نبود. خیلی از زنهایی که زندانی می­شن مورد تجاوز جنسی قرار می­گیرن. اما نمی­گن. فاش نمی­کنن .شرم می کنن. در مورد دختر های باکره، دو بار جنايت مرتکب می شوند، اوّل به او تجاوز می کنند و سپس اعدام می شوند! رویا طلوعی که هنوز زنده است. بپرسین. يک زن زندانی سياسی گفت به من در یک روز دو تا پاسدار جنايتکار ریشدار 7 بار تجاوز جنسی کرده بودن. اینها خودشون زنا کارند، خودشون مفصد فی­الارض هستند. رویا طلوعی یک پزشک بود در کردستان. یک بار هم اونو تو کنفرانس بنیاد پژوهش زنان که در برلین برگزار میشه دیده بودم. مگه گناهش چی بود؟
خاتمی قول اصلاحات به مردم ایران داده بود. تا چه حد اصلاحات کرد؟
خاتمی اومد تا اشتباهات رژیم رو ماست مالی کنه؛ جنايات دادگاه ميکونوس. احمدی نژاد و خاتمی هر دو از یک قماشند. هر دو استراتژیها و ایوئولوژیهای یکسانی دارند. ولی تاکتیک هاشون با هم فرق میکنه. خاتمی اومد جریان دادگاه میکونوس رو لوث کنه. خامنه ای رهبر آخوند ها، رئیس جمهور وقت رفسنجانی، وزیر اطلاعات فلاحیان و وزير خارجه ولايتی و گنده­های رژیم محکوم شده بودند. خاتمی مزوّر بود. اومد با لبخند و ترفند گفت و گوی تمدنها رو آغاز کرد. رئيس جمهور کشوری که هنوز در آن چشم در می­آرن، دست می برن، سنگسار میکنند و دانشجو را از خوابگاه به زير پرت می کنند از گفت و گوی تمدنها دم زد.
احمدی نژاد چرا سیاست علنی و قلدرمآبانه در پیش گرفته؟
اين رژيم همیشه کارهاشو با شانتاژ پیش می بره. مثل بچه­هایی می مونه پیش بزرگتره شلوغ بازی در می­آره و فحش می ده. اما بزرگتره خودش رو کنترل می کنه. البته امریکا هم بی تقصیر نیست. آمریکا مار تو آستینش پروراند. طالبان رو کی قدرت بخشيد؟ صدام رو کی دستش چماق داده بود؟ خمینی رو کی سر کار آورد؟ امریکا و موئتلفينش در کنفرانس گوآدلپ برای ما تصميم گرفتند. امریکا منافع خودش رو می خواد، با مردم کاری نداره. اون مثل همیشه چشم طمعش به نفت و گاز و موقعیت استراتژیک ایران است. اون می خواد قدرت منطقه دست اسرائیل باشه. چرا قبل از جدی شدن موضوع اتمی ایران چیزی نمی گفت. اصلا صدام رو کی سر کار آورد؟ مردم کشور قبیله ای مثل عراق تحت دیکتاتوری صدام آرامش و آسايش بيشتری داشتند تا تحت اشغال سربازان امريکائی. امریکا نفت عراق رو میخواد چپاول بکنه.
شما دیدگاهتون نسبت به فعالیتهای اتمی ایران چی است؟من مخالف بمب اتمی هستم. حتی مخالف وجود ارتش در دنيا هستم. سرمایه بسيار هنگفتی که صرف ساخت و تولید تسلیحات جنگی و تکنولوژی مخرّب می شه، بهتره برای آبادانی کشور صرف بشه. از طرفی ارتشها برای اثبات ارزش وجود خود نیاز به جنگ دارند. 4 سال جنگ عراق رو ویرانه کرد. تمدن بابل را غارت کردند. سودش به جیب سازنده های سلاحها رفت. چه کسی بايد جوابگوی نابودی عراق و مردم عراق بايد باشد؟
به نظر شما این حکومت اصلاح پذیره؟
این رژیم اصلاح پذیر نیست. غیر ممکنه که این ایدئولوژی رو کنار بذاره. ایدئولوژی قرون وسطایی! در رساله خمینی نوشته شده که حکم محارب با خدا ( خدا= حکومت ملاها) 3 تا واریانت داره. 1) اعدام 2) اعدام در ملا عام 3)دست راستش رو با پای چپش ببرند و بعدا از کوه پایینش بندازن. اینه منطق ماقبل تاریخی و حیوانی اینها. می گم حیوانی. اما حیوانات هم با هم این رفتار رو نمی کنن. رژیم باید محاکمه بشه. این جنایتکارها جوانان مملکت رو کشتن، فرهنگ ایران رو متلاشی کردن. من بر عکس اونها مخالف اعدام و این جور حرفها هستم. اما باید به تناسب جرمشون مجازات بشن.
اين پرتاب شدگان از اعماق تاريخ اعتقاد دارن هر چه جنایت بیشتر باشه امام زمان زودتر ظهور می کنه! این رژیم اونقدر جنایتکار و آدم کش که مردم دچار ياس شده اند ولی ديگر دوام نخواهد آورد.
شما راه چاره رو در چی می بینین؟
ما سه طيف اپوزوسیون داریم.
یکی مجاهدین خلق هستند. درسته خیلی خون دادن اما بخاطر اینکه در عراق و پیش صدام بودند مردم اونها رو نمی بخشند. از طرفی هم مترّقی نیستند. ايدئولوژی سياسی آنها مذهبی است. اشتباه تاکتيکی آنها اين بود که ارتش آزادی بخش را خارج از ایران تشکیل دادند که تاثیری در سرنگونی رژیم نداره. دین باید از دولت جدا باشد.
دوم سلطنت طلبها هستند. فکر نمی کنم اینها هم در بین مردم جایگاهی داشته باشند. رژيم سلطنتی به تاریخ پیوسته. همه رژیمهای سلطنتی یا از بین رفتند یا هم به مرور زمان از بین می روند.
سوم نیروهای چپ، مترّقی، سوسیالیست، مارکسیست ... هستند. متاسفاته اونها هم خیلی دمکرات شده اند و دارند از آنور پشت بام می افتند. آنه که مترقی فکر می کنند، متاسفانه خودشون رو آلترناتیو نمی کنند. جمهوری خواه، دمکراتیک و لائیک هستند. جنبشی هستند که من موافق اونها هستم. باید زیر پوشش جنبش مادر همانا جمهوری خواهی، جنبش زنان ، دانشجویان، معّلمان و کارگران را به هم پيوند داد بايد در راستای آلترناتيو سازی حرکت مشترک خود را به پيش ببرند. ، از امریکا بخوان که اگر دلش به حال مردم ما می سوزه چوب لای چرخ روند سرنگونی رژيم منحط آخوندی نگذاره . امريکا و شرکايش بايد بدانند که سر اختاپوس ترور و تقويت بنيادگرائی در جهان، در دل رژيم تهران قرار دارد. 28 سال است که رژيم خلافت آخوندی نهايت جنايت را در حّق مردم ايران تمام کرده و منابع زيرزمينی ما را به يغما برده و فرهنگ ما را منهدم کرده . حال که منافع امپرياليسم بزرگ و کوچک به خطر افتاده ياد فقدان دمکراسی در ايران و ضرورت تغير رژيم در ايران افتاده اند. البته بر کسی پوشيده نيست که منظور امريکا از اعاده دمکراسی به مردم ايران همانا تامين منافع امپرياليستی خودش است. اگر امريکا خواهان يک رژيم دمکرات و مترّقی برای ايرانيان بود، دولت ملّی دکتر مصدّق را سرنگون نمی کرد.
من بدنبال کسانی هستم که تمايل به ايجاد آلترناتيو دارند تا در قدم بعدی بتوانيم بعنوان نمايندگان مردم ايران از سازمان ملل که متاسفانه حالا سازمان دول هست و همچنین از دادگاه لاهه بخواهيم که به وظیفه­شان عمل کنند. جهت جايگزينی رژيم غاصب ملايان با يک رژيم مترّقی و محاکمه آنان به جرم جنايت عليه بشريت در دادگاه صالحه اين جنايتکاران خائن به آمال مردم ايران را به سزای اعمالشان برسانيم.
من مخالف سرسخت هرگونه دخالت امريکا بخصوص حمله نظامی به ایران هستم. جنگ يعنی ويرانی و فاجعه برای ايران و مردم بی گناه. امریکا منافع خودش را می خواد. این رژیم رو خود امریکا سر کار آورد. در عراق هم رای ها رو جابجا کردند. امریکا هیچ وقت فکر مردم ایران رو نکرده و نمی کند. بايد برخيزيم و به اين ضرورت تاريخی پاسخ به موقع بدهيم قبل از اينکه دير شود و امريکا مهره های خودش را بچيند.بايد جلوی حمله احتمالی امريکا به ايران را گرفت و در راستای سرنگونی رژيم قدم های موّثر برداشت.
خیلی متشکریم.
مصاحبه کننده: اوختای تبریزی
oxtaytabrizli@yahoo.com

No comments: