Thursday, June 05, 2008

یکسال از حکومت نظامی اعلام نشده برای زنان گذشت


یکسال از حکومت نظامی اعلام نشده برای زنان گذشت

مهدیه گلرو خبرنامه امیرکبیر
این روزها یکسال می گذرد از حکومت نظامی اعلام نشده ای که ویژه و مختص زنان سرزمینمان است. طرح امنیت اجتماعی را می گویم؛ که هر روز با اضافه شدن تبصره هایش دایره انتخاب پوشش را برای زنان تنگ تر کرد؛ ممکن است هر چه می پوشیم ایجاد تبرج کند؛ از شلوار کوتاه با ساق عریان تا چکمه های بلند با استتار ۱۰۰% گویی امنیت اجتماع و جامعه ما تنها به شلوارها و مانتو ها و آرایش مان بسته است. همانگونه که بی حجابمان اسلام را به خطر می اندازد، امنیت اجتماعی را نیز مختل می کند. راست است این فرمایش استاد مطهری که حجاب قدرت فراوانی دارد و این شد عاقبتمان که مجبور شدیم مروارید شویم در صدف، هر چند از قفس صدف خفه شویم.
اما این طرح ها با توجه به علاقه خاص حکام حکومت اسلامی به نو آوری هرروز تازه به تازه می شود و حالا شاهد طرح امنیت نوامیس مردم هستیم. خوشا به حالمان که حداقل در طرح قبلی به عنوان شهروندی از جامعه که امنیت را بر هم می زند با ما بر خورد می شد و بدا به روزگارمان که این طرح ما را در حد کالایی که در مالکیت مردمی است که به تعبیر سرداران مترادف با مردهاست تنزل داده و در این طرح ما شدیم نوامیس مردهایی که امنیتمان به خطر افتاده و باید برایمان ایجاد امنیت کنند.
از نظرگاه نیروی محترم انتظامی نوامیس مردها یا همان نیمه دیگر دنیا یعنی زنان که نه تنها امنیت جامعه را بر هم می زنند، خود نیز امنیت ندارند و این خود پارادوکسی است بس قابل توجه! در این طرح هدف ایجاد امنیت برای زنان به عنوان شهروندان جامعه نیست بلکه به عنوان ناموسی است که در فرهنگ مرد سالاری مالی است در کنار اموال مردها که اگر امنیتش مخدوش شود اجازه ریختن خون وی را نیز دارد.
مسئله مهم دیگری که در این طرح است اینکه مجرم در این فقره مثل همه محکومیت ها یک طرف مسئله نیست، هم زنی که امنیتش به خطر افتاده و هم مردی است که امنیت وی را به خطر انداخته و هر دو آنها راهی وزرا می شوند، به گمان حضرات حتما آن زن کاری کرده که امنیتش به خطر افتاده و در واقع موجبات این مزاحمت را خود فراهم کرده است. نیروی انتظامی از زمانی که به این جمع بندی رسید که آقایون غیرت را تف کرده اند و توانایی جمع و جور کردن نوامیس خود را ندارند خود دست به کار شدند تا هم امنیت جامعه را برگردانند و هم امنیت زنان را تضمین کنند.
به هر حال با گذشت بیش از یکسال از سعی نیروی انتظامی در ایجاد امنیت برای جامعه با حکومت نظامی و تعریف قفسی جدید برای زنان، اینبار مسئله از این حرف ها گذشته و بحث انسان بودن زیر سوال رفته و بازگشت به دوره برده داری متصور میشود. اما ما زنان خود را شهروند میدانیم آنهم نه بر مبنای درجه بندی و نه ناموس یا هر چیز مردها و هرچه نوآوری در این طرح ها افزایش یابد، مبارزه مدنی زنان برای آزادی های مدنی افزایش خواهد یافت
.

No comments: