Monday, May 11, 2009

رکسانا صابری آزاد شد


رکسانا صابری آزاد شد

ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی از صبح دوشنبه مقابل زندان اوین گرد آمده بودند. رکسانا صابری اما از در پشتی زندان به خانواده‌اش پیوست. دادگاه تجدیدنظر شعبه‌ی ۱۴، اتهام همکاری با دولت متخاصم را نقض کرد.

اتهام جاسوسی به رکسانا صابری در دادگاه تجدیدنظر، به جمع‌آوری اسناد و مدارک علیه جمهوری اسلامی تغییر یافت. این محکمه، حکم اولیه‌ی ۸ سال را به ۲ سال حبس تعلیقی تغییر داد که تا ۵ سال اجرا نخواهد شد.
صالح نیکبخت، وکیل رکسانا صابری، در مورد دفاعیات ارائه شده در دادگاه تجدید نظر به دویچه‌وله گفت: « اعلام کردم که اولا هیچ دلیلی وجود ندارد که خانم صابری با دولت آمریکا همکاری کرده باشد. دوما در حکم اولیه، دولت آمریکا متخاصم معرفی شده، اما چنین چیزی در عرف بین‌الملل وجود ندارد. در دادگاه گفتم که آقایان عباس عبدی و حسین قاضیان هم در پرونده‌ی موسوم به "نظرسنجی"، به اتهام همکاری با دولت متخاصم محکوم شده بودند، اما از طرف دیوانعالی کشور حکم آنها نقض شد. هم رونوشت حکم آنها را ارائه کردم و هم رونوشت نامه‌ی وزارت خارجه را که اعلام شده بود به هیچ وجه ایران با هیچ کشوری در حالت مخاصمه نیست. وزارت خارجه هم این را دوباره تایید کرد که ایران و آمریکا دو دولت متخاصم به معنای متعارف در حقوق بین‌الملل نیستند. زیرا دولت متخاصم به دولت‌هایی گفته می شوند که یا در حال جنگ، یا در مرحله‌ی توقف جنگ باشند.»
رکسانا صابری در دادگاه، نقاط کور پرونده‌ی خود را روشن کرده است. به نقل از صالح نیکبخت، او در محکمه‌ی تجدیدنظر تاکید کرده که برای نجات خود به دروغ از تماس با دو نماینده‌ی کنگره‌ی آمریکا گفته است. صالح نیکبخت افزود که مقامات قضایی در دادگاه تجدیدنظر گفته‌اند که آنها نیز پی برده‌اند که این ادعا نادرست است.»
رکسانا صابری روز ۱۲ بهمن سال ۸۷ به اتهام خرید شراب دستگیر شد. این اتهام سپس به کار خبرنگاری بدون مجوز تغییر یافت. رکسانا صابری در آستانه‌ی برگزاری دادگاه اول، متهم به جاسوسی برای آمریکا شد. این اتهام و حکم ۸ سال زندان، اعتراض دولت آمریکا، کشورهای اروپایی، سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های داخلی را به دنبال داشت. بیشتر ناظران معتقد بودند که خانم صابری، قربانی سیاست‌ورزی شده و وجه‌المصالحه‌ی مسائل پشت پرده قرار گرفته است.
سازمان گزارشگران بدون مرز طی اطلاعیه‌ای خرسندی خود را از کاهش حکم رکسانا صابری اعلام داشت.
MS/KG

No comments: